فرصت های جدید مراودات فرهنگی ایران و اروپا در عصر افراط گرایی
نویسندگان
چکیده
از دید بسیاری از پژوهشگران، تشدید افراط گرایی، به ویژه در دو منطقه استراتژیک جهان، یعنی خاورمیانه و اروپا، به نحوی با دین اسلام مرتبط است. مطابق این دیدگاه، ظهور و قدرت گرفتن احزاب افراطی راست و ملی گرای اروپایی در دو دهه گذشته، با حضور فزاینده اسلام در اروپا ارتباط دارد. همچنین افراط گرایی در خاورمیانه و شمال آفریقا، به ویژه پس از ظهور طالبان، القاعده و داعش به موازات عناوینی چون اسلامیسم و جهادیسم که نشان دهنده ویژگی های دینی و اسلامی آن هاست، مورد تحلیل قرار می گیرد. در این نوشتار که صرفاً اعلام موضع و دیدگاه به شمار می رود به طرح این پرسش می پردازیم که ظهور و قدرت گرفتن افراط گرایی در اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا، چه فرصت یا فرصت هایی برای مراودات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اروپا، با تأکید بر کشور سوئد، فراهم ساخته است. از منظر این نوشتار، هرچند شرایط کنونی در خاورمیانه و اروپا، تحت تأثیر گروه های افراط گرای دینی و غیردینی تهدیدهای زیادی ایجاد کرده، اما فرصتی تاریخی نیز به وجود آورده و با آگاه ساختن سیاستمداران به ضرورت استراتژیک شناخت میان فرهنگی برای جلوگیری از افراط گرایی، فضا را برای فعالیت ها و افزایش مراودات فرهنگی بهبود بخشیده است.
منابع مشابه
فرصتهای جدید مراودات فرهنگی ایران و اروپا در عصر افراطگرایی
از دید بسیاری از پژوهشگران، تشدید افراطگرایی، بهویژه در دو منطقه استراتژیک جهان، یعنی خاورمیانه و اروپا، به نحوی با دین اسلام مرتبط است. مطابق این دیدگاه، ظهور و قدرت گرفتن احزاب افراطی راست و ملیگرای اروپایی در دو دهه گذشته، با حضور فزاینده اسلام در اروپا ارتباط دارد. همچنین افراطگرایی در خاورمیانه و شمال آفریقا، بهویژه پس از ظهور طالبان، القاعده و داعش به موازات عناوینی چون اسلام...
متن کاملدیپلماسی فرهنگی و قدرت نرم ایران؛ آمریکا در عصر جدید
اساساً منظور از دیپلماسی فرهنگی تلاش برای آگاهی، مشارکت و تأثیر بر افکار عمومی نهادها و دولتهای سایر کشورهاست و یکی از حساسترین مسائل مدیریت فرهنگی مکانیسم به کارگیری ظرفیتهای فرهنگی برای تأثیر برافکار عمومی دولتهای سایر کشورهاست. رسیدن به مقصد سیاسی، امنیتی همواره از مهمترین اهداف کشورها در تدوین سیاست خارجیشان بوده و بخصوص در سالهای نیمه قرن ۲۰ و پس از حوادث یازده سپتامبر رویکردهای جدیدی در...
متن کاملافراط گرایی، نقطه مقابل عقلانیت و شریعت
احمد بهشتی[1] این نوشتار، نخست مروری دارد بر بیان ماهیت افراط گرایی و مضرات آن، سپس به بحث درباره راه های مبارزه با آن پرداخته است. افراط گرایی یا قومی یا نژادی یا حزبی و گروهی یا مذهبی است. از آن جا که افراط گرایی زاییده تعصب خشک و خروج از جاده اعتدال و عقلانیت و گریز از شریعت است، برای مبارزه با همه اقسام، بیان مضرات افراط گرایی، و ت...
متن کاملنسبی گرایی حقوق بشر و افراط گرایی مذهبی
یکی از بحث های بنیادین در خصوص حقوق بشر، جهان شمول و عام بودن حقوق بشر یا نسبی بودن آن است. دیدگاهی که از جهان شمول بودن این حقوق سخن می گوید، معتقد است حقوق مصرح در اسناد حقوق بشر و به ویژه حقوق بشر نسل اول که در اعلامیه جهانی حقوق بشر و برخی اسناد منطقه ای انعکاس یافته است، حقوقی عام و جهان شمول است. به عنوان مثال، حق کرامت انسانی، حق حیات و مواردی این چنین، حقوقی برای نوع بشر، فارغ از تعلق ب...
متن کاملتروریسم و افراط گرایی در خاورمیانه: ظهور داعش
تروریسم و افراط گرایی در خاورمیانه: ظهور داعش محمد غلامی[1]- دکتر اسماعیل شفیعی سروستانی[2]- سعید محمدی[3] با تسامح میتوان گفت در جهان امروز پدیده تروریسم به عنوان عاملی محرک برای تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... جایگزین پدیدههای شناخته شده از قبیل انقلابها، جنگها، کودتاها، شورشها و ... شده است و باعث چالشهایی گردیده است. یکی از ویژگیهای برجسته منطقه خاورمیانه بنیادگرایی اسلامی است که ت...
متن کاملبازتاب سیل 2010 پاکستان بر افراط گرایی
پاکستان به عنوان یکی از مهمترین کشورهای اسلامی، در سه دهه اخیر کانون فعالیت بسیاری از جریانهای افراطگرا در منطقه جنوب آسیا تلقی شده است. تحولات مهم داخلی، منطقهای و بینالمللی از جمله اجرای برنامه اسلامیسازی ژنرال ضیاءالحق، انقلاب اسلامی ایران، جهاد اسلامی علیه شوروی و اشغال افغانستان و حمله امریکا به افغانستان در سال 2001، تاثیرات عمیقی بر رشد افراطگرایی در پاکستان داشته است. در سال 2010 ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
روابط فرهنگیجلد ۱، شماره ۱، صفحات ۱۱۵-۱۲۸
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023